Soczewica brązowa 400g Powiększ do pełnego rozmiaru

Soczewica brązowa 400g

Odmiana brązowa jest najtwardsza, zachowuje swój kształt podczas gotowania i dlatego polecana jest jako składnik sałatek. Soczewica należy do roślin strączkowych i charakteryzuje się wysokimi właściwościami odżywczymi. Zawiera do 30% łatwo przyswajalnego białka. Soczewica może zatem swobodnie zastąpić mięso w codziennej diecie.

Więcej szczegółów

16 dostępnych

4,99 zł

SOCZEWICA BRĄZOWA

waga netto: 400g

Brązowa odmiana jest najtwardsza i ma te zaletę, że zachowuje kształt, nie rozpada się, przez co doskonale nadaje się na przykład do sałatek. Jej gotowanie przy uprzednim namoczeniu nie powinno przekroczyć 50 minut. Ponieważ soczewica bardzo chłonie wodę, należy jej nalać dwukrotnie więcej niż wrzucamy soczewicy. No i pamiętajmy, by nie brać zbyt dużo soczewicy, gdyż w trakcie gotowania i tak powiększy ona swoją objętość ponad dwukrotnie.

 Soczewica należy do roślin strączkowych i charakteryzuje się wysokimi właściwościami odżywczymi. Zawiera do 30% łatwo przyswajalnego białka, bogatego w niezbędne aminokwasy egzogenne, których ludzki organizm nie potrafi wytworzyć. Soczewica może zatem swobodnie zastąpić mięso w codziennej diecie. Zalecana jest nie tylko wegetarianom, ale także sportowcom, osobom pracującym fizycznie i rekonwalescentom.

Soczewica dostarcza także skrobi (średnio 40%), błonnika, witamin z grupy B i beta-karotenu. Nasiona soczewicy są szczególnie zasobne w kwas foliowy, który jest niezbędny do tworzenia czerwonych krwinek, a także wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego i przewodu pokarmowego. Kwas foliowy jest niezbędnym czynnikiem wzrostu i rozwoju. Soczewica jest także cennym źródłem składników mineralnych (żelaza, wapnia, fosforu i potasu). Ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego i żelaza soczewica powinna być składnikiem diety przyszłych mam i osób cierpiących na anemię.

Nasiona soczewicy mają niski indeks glikemiczny. Oznacza to, że zjedzenie soczewicy powoduje powolny i relatywnie niewielki wzrost poziomu cukru, więc nasiona z powodzeniem mogą być stosowane w diecie cukrzyków oraz osób odchudzających się. W przypadku osób liczących kalorie ważny jest również fakt, że soczewica zawiera dużo błonnika, a także jest rośliną o małej zawartości tłuszczu (ok.1%) i wolną od cholesterolu. 100 gram soczewicy zielonej to 300 kalorii. Jest ona jednak bardzo sycąca.

 Sposób przyrządzenia:

Zieloną i brązową soczewicę warto przed gotowaniem namoczyć. Wówczas gotowanie zielonej odmiany nie powinno przekroczyć 30, a brązowej 50 minut. Odmiana brązowa jest najtwardsza, zachowuje swój kształt podczas gotowania i dlatego polecana jest jako składnik sałatek.

Nasiona soczewicy należy solić pod koniec gotowania lub tuż po ugotowaniu. Dodanie soli do gotującej się soczewicy jest jednoznaczne z tym, że znacznie wydłuży się czas gotowania. Podobnie kwaśne dodatki - pomidory, wino czy ocet, należy dodawać, gdy nasiona są już miękkie.

Warto pamiętać, że z 1 szklanki suchych nasion otrzymamy 2-2,5 szklanki miękkiej soczewicy.

Przechowanie:

Soczewicę należy przechowywać w suchym i chłodnym miejscu. Długie przechowywanie sprawia, że nasiona mogą zmienić kolor, nie zmieniają się jednak ich wartości odżywcze ani smakowe. Suche nasiona soczewicy można przechowywać nawet rok. Natomiast ugotowane można przechowywać w lodówce przez tydzień lub zamrozić.

Korzyści dla zdrowia:

  • wzmacnia układ krwionośny;

  • sprzyja tworzeniu czerwonych krwinek;

  • podnosi poziom hemoglobiny;

  • obniża poziom cholesterolu;

  • reguluje trawienie;

  • usprawnia perystaltykę jelit;

  • zapobiega nagłym wzrostom cukru we krwi;

  • pozytywnie wpływa na pracę serca i układu krążenia;

  • reguluje funkcjonowanie układu nerwowego;

  • wzmacnia aktywność nerek.